Acum, după ce am acoperit elementele de baza ale jocului în prima parte a acestei serii, hai să vedem de ce avem nevoie ca să creăm singuri un personaj pentru jocul de “Dungeons and Dragons”.

Fiecare erou care ia parte la poveste este în primă fază caracterizat de două elemente importante: rasa și clasa. Un personaj poate fi un pădurar elf, un cleric dwarf, un magician gnom sau un jumătate-orc barbar. Odată ce ţi-ai găsit un concept de erou care te ajută să faci aceste două alegeri, partea a doua constă în a-ți defini trăsăturile mai în detaliu, selectând un set de aptitudini și deprinderi. Hai mai departe sa luăm fiecare pas în parte şi să vedem ce presupune.

Alegerea unei Rase

Lumea din jocul de Dungeons and Dragons este una fantastică, plină cu creaturi ciudate. Multe dintre ele au ca inspirație basme și legende, iar altele provin din imaginaţia creatorilor. Rasele disponibile jucătorilor nu fac excepție. Astfel, la începutul jocului, când îți creezi personajul trebuie să alegi una dintre cele 9 rase principale:

  1. Dwarfii sunt oameni de înălţime mai mica, destul de rotofei dar cu rezistență sporită. Sunt obișnuiți să trăiască în caverne sub pământ și au o înclinație către extragerea și prelucrarea fierului și pietrelor. Datorită culturii militare dezvoltate, toţi învaţă să folosească anumite arme de luptă.
  2. Elfii sunt oameni destul de înalți, atletici şi agili. Trăiesc adesea în păduri, în armonie cu natura şi au adesea înclinație către magie. Datorită traiului în zone neîmblânzite, atenția le este foarte dezvoltată.
  3. Halflingii sunt oameni de înălțime mică, atletici şi agili. Sunt destul de sociabili, plini de voie buna și optimism. Au o înclinaţie naturală pentru abilităţi de camuflare.
  4. Oamenii sunt similari cu oamenii pe care îi știţi din realitate. Sunt foarte adaptabili și poligloti, însă nu posedă alte abilități speciale.
  5. Gnomii sunt oameni scunzi, rezistenți și foarte curioși. Au o inteligenţă ridicată şi o înclinaţie naturală către vrăjitorie.
  6. Jumătate-Elfii sunt rezultatul iubirii dintre un om şi un elf. Apartenența la două culturi atât de diferite i-a determinat să dezvolte abilități sociale cât și o plajă de deprinderi mai variată. Moştenesc o parte din natura magică a elfilor.
  7. Jumătate-Orcii sunt rezultatul iubirii (mai puțin comune) între un om şi un orc. Datorită sângelui celui de-al doilea, toți jumătate-orcii sunt foarte puternici și rezistenți. Adesea insă trebuie să se lupte cu prejudecățile descendenței lor .
  8. Făt-Balaurii au fost creați ca să împletească cele mai bune trăsături ale balaurilor si oamenilor. Rasa astfel rezultată poate sa mearga printre oameni nestingherită, păstrează ferocitatea dragonilor şi empatia raselor mai efemere.
  9. Înflăcăraţii sunt oameni cu importante moşteniri infernale şi trăsături bestiale: coarne, dinţi ascuţiţi și cozi lungi. Din cauză că sunt foarte des proscrişi, a trebuit să învețe să fie carismatici pentru a supraviețui. În plus magia curge prin sângele lor, oferindu-le capacități limitate de a înfăptui câteva vrăji indiferent de antrenamentul lor.

Îți recomand să-ți alegi o rasă a cărei descriere îţi surâde fie, dacă ai în minte deja un concept de personaj, una care se potriveşte cu clasa pe care vrei să o joci.

Alegerea unei Clase

Practic această “clasa” reprezintă specializarea personajului, ce știe el să facă ieșit din comun. Atunci când îți alegi o clasă, încerci să-ți alegi pe de-o parte un stil de joc, iar pe de altă parte un mod în care să interacţionezi cu lumea creată de Povestitor.

În general avem 4 tipuri de clase:

  1. Luptători – Membrii claselor din această categorie sunt foarte abili în bătălie. De obicei au abilități multiple prin care să lovească cu forță și să reziste mai mult în prima linie. În afara luptelor, utilitatea este adesea limitată la un număr mic-mediu de deprinderi.
  2. Experți – Membrii claselor din această categorie se pot lăuda cu o diversitate ieșită din comun. Adesea ei au câte o soluție pentru orice situație cu care se confruntă. Această capacitate îi lasă însă cu o rezistență limitată, ce va trebui compensată cu mobilitatea peste medie de care dispun.
  3. Magicieni – Membrii claselor din această categorie ies în evidenţă prin abilitatea de a înfăptui vrăji ezoterice. Acestea sunt foarte variate, însă punctele forte stau în capacitatea lor de vătămare a inamicilor, de a îi incapacita sau controla. În plus posedă un repertoriu semnificativ de vrăji utilitare de divinaţie sau transport. Atenție însă, luaţi în considerare că rezistenţa acestor clase este cea mai mică.
  4. Preoți – Membrii acestor clase ies în evidenţă prin abilitățile lor de a înfăptui vrăji de natură divină de suport și regenerare. Cu acestea pot face ca toți membrii grupului să fie mult mai buni în tot ceea ce fac. În plus ei posedă o rezistență adesea peste experți și vrăjitori și sunt capabili să stea în prima linie alături de ceilalți luptători.

Odată ce te-ai hotărât care este perspectiva din care personajul tău abordează problemele, stabilindu-ţi un tip de clasa, urmează să intri puțin mai în detaliu. Fiecare grup de mai sus este alcatuit din mai multe clase care diferă între ele prin specializările secundare pe care le au.Uite nişte descrieri scurte pentru fiecare dintre ele:

Luptatori

  • Barbarul excelează prin forţa ofensivă de care dă dovadă. Este primitiv, uneori chiar sălbatic, folosindu-se de furia sa pentru a domina orice inamic in luptă directă.
  • Ostaşul iese în evidenţă prin adaptabilitatea lui la orice situație de luptă. Are antrenamentul pentru a pendula uşor între o abordare ofensivă şi una defensivă.
  • Cavalerul se distinge prin faptul că, asemeni Clericului, are acces la niște vrăji divine de suport și vindecare. Pe lângă acestea, legatura religioasă îi conferă capacităţi defensive sporite.
  • Calugărul-luptător este specializat în arte marțiale. Pe lângă acestea se remarcă printr-o mobilitate foarte bună și o capacitate semnificativă de a fi foarte evaziv.

Experti

  • Bardul excelează prin diversitate. Este o clasă care este capabilă să îndeplinească adecvat orice rol, chiar dacă nu la fel de bine sau de des precum un specialist. Poate să înfăptuiască vrăji magice, atât de suport şi vindecare cât și de vătămare și control. Este capabil să stea alături de luptători în prima linie, iar atunci cand este nevoie de cineva cu deprinderi variate în lipsa unor alți experți se poate descurca destul de bine. Este “omul bun la toate” dar care nu este “cel mai bun” în nici un domeniu.
  • Hoţul iese în evidenţă prin capacitatea lui excelentă de a se furișa, a fura sau a deschide uși, lacăte și de a dezarma capcane. În luptă, atât timp cât se folosește de camuflaj sau de diversiunile oferite de aliați, poate să dea niște lovituri foarte puternice în zonele puțin protejate ale inamicilor.
  • Pădurarul este specializat în explorarea zonelor sălbatice. Ca să-l ajute, împrumută o parte din capacitatea Druidului de a înfăptui vrăji divine de suport și vindecare. Mai mult inclinatia către antrenamentul de lupta îi oferă o capacitate ofensivă ridicată, fiind un foarte bun arcaş.

Magicieni

  • Magul se remarcă printr-un repertoriu foarte variat de vrăji; în fiecare zi își poate schimba vrăjile disponibilie fără mare greutate. Pe langă asta accentul pus pe inteligenţă îl transformă într-una dintre clasele cu cele mai multe cunoștințe despre lumea înconjurătoare.
  • Vrăjitorul iese în evidenţă prin forța vrajilor la care are acces. Deși are un repertoriu restrâns și rigid, vrăjile la care are acces pot fi îmbunătățite cu ajutorul puterii sale latente cu mult peste ce pot face ceilalți magicieni.
  • Farmazonul excelează prin ușurința cu care își poate recupera puterea magică; după doar o pauză scurtă de odihnă poate fi iar la capacitate maximă. Pentru a se bucura de aceste puteri însă, este necesar ca personajul să fie sub tutela unor creaturi mult mai puternice (precum zâne sau demoni)

Preoţi

  • Clericul iese în evidenţă prin capacitatea lui de a-și ajuta colegii cu un larg repertoriu de vrăji de suport și de regenerare. În plus, conexiunea divină îi face extrem de puternici împotriva inamicilor nemorţi. De asemenea, datorită antrenamentului cu armuri mai puternice, sunt capabili să tină prima linie alături de ceilalți luptători.
  • Druidul este un protector al naturii. Repertoriul său de vrăji este variat, având în plus faţă de clerici o semnificativă componentă ofensivă și de control al inamicilor. Mai mult, el poate lua forma unor animale pentru a se strecura mai ușor sau pentru a da o mână de ajutor în lupta fizică.

Punem lucrurile laolaltă

După ce ai citit lucrurile de mai sus, poţi deja să te gândeşti la o combinaţie de Rasă și Clasă pentru personajul tău. În general, recomandarea mea este să cauți o sinergie între avantajele date de o rasă și rolul principal al clasei.

Uite un mic ghid pentru astfel de asocieri:

  • Dwarfii, Jumătate Orcii și Fat Balaurii beneficiază de avantaje care să-i ajute sa stea în prima linie așa că majoritatea claselor de Luptători sau Preoți li se potrivesc.
  • Halflingii și (Jumătate-)Elfii sunt agili și adaptabili, astfel încât clasele din categoria Experților li se potrivesc cel mai bine.
  • Gnomii, Oamenii și Înflăcărații au dezvoltat capacităţi care se potrivesc natural magicienilor datorită avantajelor de natură mentală și socială.

Desigur, nu înseamnă că astea sunt singurele combinaţii posibile. Nici pe departe. Asta este unul dintre lucrurile cele mai frumoase ale jocului de Dungeons and Dragons: poți să încerci orice. Vrei să-ți faci un vrăjitor Dwarf? Merge! Un Halfling Barbar? Perfect! Uneori chiar combinațiile astea neașteptate pot oferi cea mai mare distracție.

Acum că ne-am gândit la personajul pe care vrem să-l facem, mai avem puțin: trebuie să-i conturăm aptitudinile și deprinderile ca să-l personalizam. Exact asta vom face în următoarea parte a acestei serii de articole.