Una dintre atribuțiile cele mai importante ale Povestitorului in jocul de Dungeons and Dragons este de a pregăti o aventură pentru ceilalți jucători. Datorită lui eroii pot să descopere diferite intrigi, să înfrângă inamici și să treacă peste obstacole pentru ca într-un final să se bucure de recompense, iar jucătorii să se bucure de o experiență captivantă.

Nici nu este de mirare că una dintre cele mai des întâlnite dileme ale unui Povestitor se referă chiar la actul de creație. Dacă ai acest rol, este mai bine să te folosești de o aventură gata făcută? Sau mai bine îți pui imaginația și creativitatea la muncă pentru a scrie tu una? Hai să ne uităm peste avantajele și dezavantajele ambelor abordări, iar la final o să-ţi poţi da seama care este cea mai bună pentru situația ta.

Întrebările cheie

Atunci când trebuie să te decizi pe ce cale o apuci, recomand un set scurt de întrebări pe care să ţi le pui. Asta o să te ajute să vezi ce lucruri ai și care îți lipsesc, de ce lucruri ai putea face rost și pe care trebuie să le împrumuți.

1. Cum stau cu timpul?

Probabil unul dintre cele mai importante motive pentru care Povestitorii aleg să meargă cu o aventură gata făcută este timpul limitat. Să creezi o aventură de la zero necesită imaginație și creativitate. Dar fără timpul necesar pentru a le pune pe toate laolaltă, totul este degeaba.

O aventură gata făcută, nu are nevoie de aceeași investiție. Lucrurile sunt deja pregătite pentru tine ca să le preiei și să le folosești la masa de joc. Tot ce trebuie să-ți pui deoparte este o mică perioadă să citești informația și să o structurezi astfel încât să-ți fie cât mai ușor de folosit în timpul sesiunii.

2. Vreau să-mi antrenez imaginaţia sau prefer mai mult evenimentul social?

Să creezi o lume de la început este un act de creație impresionant. Dar în același timp este și o activitate ce are nevoie de dăruire, disponibilitate pentru cercetare și curaj. A pregăti o aventură este asemănător cu a scrie o povestire scurtă…sau uneori chiar mai multe.  Unii oameni abia așteaptă o oportunitate de a-și pune la muncă creativitatea. iar asta este o ocazie excelentă.

În cazul în care evenimentul social este mai important, aventurile gata făcute sunt o unealtă utilă ca să puteți avea un joc distractiv fără investiția mare creativă. Dacă totuși vrei să-ţi lași amprenta asupra poveştii, poţi oricând să aduci modificări, mai mici sau mai mari, şi să o personalizezi pentru tine si grupul tău.

3. Cât de mult vreau sa mă concentrez pe echilibrarea provocarilor?

Dungeons and Dragons este un joc în care provocările, și în particular luptele, au o mare încărcătură dramatică. Vor reuşi eroii să-l infrânga pe vrăjitorul cel rău înainte ca acesta să-şi termine vraja? Va reusi hoţul să-şi scoată colegul din celulă inainte să se întoarcă garda? Nu ştii niciodată cu siguranţă dacă succesul este garantat…sau aşa ar trebui. Aici intervine idea de echilibru. Dificultatea încercărilor, inamicii, armura, viața şi capacitatea de lor de vătămare trebuie să fie alese cu atenție pentru a păstra această percepție. Ești dispus să acorzi atenție acestui aspect? Să decizi inamicii potriviți pentru grupul de eroi pe care l-au creat jucătorii de la masa ta? Să alegi o dificultate a provocărilor în concordanță cu deprinderile lor?

Dacă încă nu te simți confortabil cu astfel de alegeți, o aventură gata făcută s-ar putea să-ți fie de ajutor. Deşi asta nu înseamnă că provocările sunt echilibrate 100% exact pentru jucătorii de la masă, ar trebui să reprezinte un bun punct de început.

4. Cum văd jucătorii mei o aventură?

Dungeons and Dragons este un joc în care “orice este posibil” fiindcă se bazează în principal pe imaginaţia noastra. Tocmai de aceea este important să-ți dai seama sau să discuți cu jucătorii cât de mult vor să fie ghidați.

Unii dintre cei care iau parte la o aventură sunt foarte interesați să exploreze lumea și, mai mult, să interacționeze cu ea ca să vadă cum reacționează. Mulți jucători intră în pielea eroului și văd sesiunea de Dungeons and Dragons ca o oportunitate să cerceteze o lume diferită de cea reală. Adesea vor încerca să-și creeze propriul drum și chiar vor încerca să transforme mediul înconjurător, indiferent de ce ai pregătit ca Povestitor.

Daca te afli în această situație va trebui să structurezi aventurile într-un mod diferit. Va fi necesar să improvizezi mai mult fiindcă este greu de intuit ce fire narative vor fi interesante pentru acei jucători. Din cauza asta, o aventură gata făcută va trebui modificată ca să se adapteze la ceea ce căuta jucătorii. Insă atunci principalul avantaj va fi diminuat semnificativ şi nu prea mai merita investiţia.

Alternativ, sunt unii jucători care se așteaptă ca aventura să fie similară unei cărți. Ei vor să fie acolo în mijlocul acțiunii într-o poveste, indiferent care e. Aici intră adesea și persoanele care văd într-o sesiune de Dungeons and Dragons o oportunitate excelentă pentru a-și vedea prietenii și a petrece niște timp împreună, luând parte cu toții la o activitate distractivă. În acest caz, o aventură gata facută este excelentă, fiindcă jucătorii vor urmări intriga ce le este prezentată de Povestitor mult mai ușor, fără așa multe complicaţii şi improvizaţii.

Deci, ce aleg?

În final, dacă ar fi să concluzionăm, am putea spune următoarele:

Aventurile gata făcute sunt perfecte pentru situațiile în care ai puțin timp la dispoziție sau atunci când dai mai multă importanța evenimentului social decât al poveștii în sine. Daca nu ai înclinația să inventezi tu ceva, poți să organizezi intalnirea folosindu-te de ce a pregătit altcineva special pentru această ocazie. Pe de altă parte trebuie să ai în vedere că acest tip de produse oferă o poveste destul de rigidă, iar niște jucători “exploratori” ar putea să iasă în afara tiparului, obligandu-se să improvizezi destul de mult. Dacă încerci sa ţii forțat pe linia poveștii, s-ar putea simți prea constrânși.

Aventurile proprii îți oferă oportunitatea de a-ti pune la muncă imaginația și creativitatea; poți crea lucrurile exact așa cum vrei. Mai mult decât atât, având libertate deplină, poți să ajustezi anumite aspecte special pentru jucătorii pe care îi ai la masă. Dacă cineva  este foarte pasionat de rezolvarea misterelor, poți să introduci o astfel de secvență. Dacă cineva dorește să dezvolte o ghildă a fermierilor în oraș, poate facilita și asta. Pe de altă parte toată această libertate vine cu un cost în timp și efort creator. Trebuie să dispui atât de o perioadă de timp să poți pune cap la cap elementele într-o poveste cât și de energia pentru a o face.

Dar dacă ai imaginaţie dar nu ai timp? Sau daca vrei o aventură mult mai puţin restrictivă însă nu stai așa bine cu echilibrarea provocărilor? În următorul articol o să abordez exact acest tip de situații și o să vedeți că e ca și cum te-ai juca cu LEGO.